Trudne prośby w relacjach biznesowych

Ludzie mówią tylko “proszę” i  “dziękuję”

…powiedział Marshall Rosenberg, twórca Porozumienia Bez Przemocy (NonViolent Communication):

I każde proszę i dziękuję ma jakieś “pozytywy” i “negatywy”. Można powiedzieć, że zawsze szklanka jest do połowy pełna i w połowie pusta.

(więcej…)

Czytaj dalejTrudne prośby w relacjach biznesowych

Przywództwo na 5 końskich sposobów. Który Ci najbliższy?

Wpis dedykuję przedsiębiorcom, menedżerom zespołów, którzy chcą pełniej czerpać z potencjału jednostki w organizacji.

O czym tutaj?

  • o 5 formach przywództwa, potrzebnych i ważnych, by stado/zespół/organizacja harmonijnie funkcjonowała,
  • że każdy w różnych momentach funkcjonuje w tych rolach,
  • że wspierając wykorzystanie pełnego potencjału jednostki, przyczyniasz się do wzrostu organizacji

Ten temat stał się dla mnie ważny, kiedy odkryłam go dla siebie na warsztacie z końmi, który prowadziła Marta Sikorska z Pasikoni.

Koń Wigo i ćwicząca. fot. M. Sikorska
(więcej…)

Czytaj dalejPrzywództwo na 5 końskich sposobów. Który Ci najbliższy?

Chemia / zestrojenie – bycie w kontakcie w relacjach B2B

Czym jest zestrojenie w relacji b2b? …chemia relacji… 2 zdania i partner już wie, co chcę zrobić. Jego propozycje są strzałem w 10, a przynajmniej w 9, co jest zachętą, by zaszaleć z projektem i zrobić razem coś naprawdę niebanalnego, by wyjść poza sztampę. Mam ochotę przekierować do tego partnera inne moje zasoby, by tę współpracę dopieścić i rozwinąć.

Porozumienie, świetny kontakt, dogadywanie się, łapanie w lot myśli, ogromna przyjemność współpracy.

(więcej…)

Czytaj dalejChemia / zestrojenie – bycie w kontakcie w relacjach B2B

Przyczyny kończenia relacji B2B

Kończenie relacji biznesowych jest zazwyczaj procesem niezwykle złożonym. Uczestniczy w nim wiele osób / instytucji w jakimś okresie czasu, w jakiś okolicznościach. Istnieje więc wiele wpływów kształtujących przebieg tego procesu i jego charakter, mało tego – odbiór sytuacji może być inny przez każdą osobę uczestniczącą w procesie, bądź obserwatora. Sama identyfikacja przyczyn to też nie wszystko. Może nawet istotniejsza jest umiejętność określenia różnorodności czynników i zdarzeń, które naszą zgodę budują, albo rujnują, w całej okazałości danej sytuacji. Przyczyny kończenia relacji B2B próbowano na różne sposoby zaklasyfikować. Poniżej przedstawię najlepszy i najpełniejszy moim zdaniem podział czynników i zdarzeń związanych z kończeniem relacji.

(więcej…)

Czytaj dalejPrzyczyny kończenia relacji B2B

Kończenie relacji B2B, stosowane strategie

Dziś na ruszt zarys ciekawego i moim zdaniem ważnego artykułu, traktującego o strategiach komunikowania zamiaru kończenia relacji partnerowi w biznesie.
(na podstawie: Alajoutsijärvi, K., Möller, K., & Tähtinen, J. (2000) Beautiful exit: how to leave your business partner. European Journal of Marketing, 34(11/12), strony 1270-1289) (więcej…)

Czytaj dalejKończenie relacji B2B, stosowane strategie

Kończenie relacji – dlaczego to takie ważne?

Kończenie relacji to etap, którym można i należy zarządzać
Kończenie relacji to etap, którym można i należy zarządzać /Fot. Ewa Hajduk-Kasprowicz/

Już od dekad lojalność klientów postrzegana jest jako kluczowa dla sukcesu przedsiębiorstwa. Im większy odsetek klientów angażuje się w długookresową współpracę, tym większe wspólne korzyści dla obu partnerów relacji. Podejmowanie starań minimalizowania rotacji klientów ma przyczynić się do wzrostu wszystkich uczestników relacji. Dotyczy to nie tylko współpracy na linii klient-dostawca, ale każdej relacji biznesowej. Ale tu uwaga: czy istnieją relacje, które nigdy się nie kończą? Poza relacją z Urzędem Skarbowym – chyba nie bardzo. Zadziwiające jest więc, jak mało uwagi absorbuje kończenie relacji i właściwe jego przeprowadzanie. „Piękne zakończenie”, o którym pisali Alajoutsijarvi i in. może nie tylko zminimalizować szkody rozstania, w tym zapobiec katastrofie wizerunkowej. Tworzy też pole do rozmów o reaktywowaniu współpracy w przyszłości. Jest całkiem sporo argumentów, z powodu których należałoby się nad tym tematem pochylić. (więcej…)

Czytaj dalejKończenie relacji – dlaczego to takie ważne?

Usługi profesjonalne, profesjonaliści, profesje

usługi profesjonalne profesjonalista
Profesjonalista, prócz wiedzy i doświadczenia ma odpowiednie podejście do klienta i swojej pracy (Źródło: imagerymajestic / FreeDigitalPhotos.net)

Najprościej jest powiedzieć, że usługi profesjonalne są świadczone przez profesjonalistów. W języku potocznym profesjonalistą jest ten, kto, posiadając stosowne umiejętności, wykonuje jakąś działalność w celach zarobkowych. Sprawa się komplikuje, kiedy sięga się do źródeł naukowych: co innego rozumieją socjologowie, prawnicy, historycy, wreszcie teoretycy zarządzania. Ogólnie rzecz ujmując, za profesjonalistów onegdaj uważani byli jedynie duchowni (przedstawiciele profesji duchownych). Z czasem wydzielono również profesje prawników i lekarzy. Później, w XX wieku dołączyli księgowi. Aby zgłębić historię pojęć profesja, usługa profesjonalna i profesjonalista odsyłam do literatury na końcu artykułu, pozycje 1-3.  Zanim jednak zarysuję współczesne oblicze profesjonalisty i usługi profesjonalnej, pokrótce wspomnę, co obejmowało to klasyczne, funkcjonalne podejście: (więcej…)

Czytaj dalejUsługi profesjonalne, profesjonaliści, profesje

Relacje biznesowe (B2B), definicja, zalety, wady

Dziś przybliżę materię, na której pracuję, a więc sprecyzuję zakres zjawiska, jakim  są  relacje biznesowe (inaczej: business-to-business, B2B). Istniejące zakresy znaczeniowe definicji pojęcia relacje biznesowe można podzielić na 3 grupy:

  1. Szerokie znaczenie: wszystko, co dotyczy współpracy czy chociażby kontaktów między przedsiębiorstwami to relacje biznesowe,
  2. Internetowe znaczenie: wszystko, co dotyczy kontaktowania się przedsiębiorstw w internecie w zakresie e-biznesu to relacje biznesowe (wszelkie systemy wspomagające sprzedaż, programy lojalnościowe, itp.)
  3.  Wąskie znaczenie: zaawansowana, długotrwała współpraca między przedsiębiorstwami, obfitująca w interakcje interpersonalne i wzajemne dostosowania.

Dla mnie w centrum zainteresowania jest relacja biznesowa w wąskim znaczeniu. Co więc nie jest relacją biznesową w tym kontekście? Relacjami nie są pojedyncze transakcje, kontakty, w których liczy się jedynie uzyskanie/sprzedanie produktu lub usługi. Dobrze prowadzone kontakty mogą się oczywiście stać początkiem relacji. Nieco podobnym zjawiskiem jest też „pseudorelacja”, w której więzi opierają się o przywiązanie np. do marki, nieosobowych cech przedsiębiorstwa. To też nie są relacje.

Co więc jest relacją? (więcej…)

Czytaj dalejRelacje biznesowe (B2B), definicja, zalety, wady