fbpx

Jak radzić sobie z napięciem w trudnych rozmowach?

Poznaj sposoby, które pomogą Ci ze spokojem eksplorować intencje i potrzeby swoje i innych zamiast eskalowania konfliktu.

Czy masz czasem tak, że rozmowa staje się źródłem napięcia i różnic w relacji? To ten moment, kiedy zaczynasz odczuwać, że to właśnie konflikt. Ukryty lub jawny. Twój wewnętrzny, między Wami, lub konflikt wewnętrzny tej drugiej osoby. Temat tego konfliktu może być ważny lub błahy, ale to, co łączy te wszystkie sytuacje, to rosnące napięcie, niepewność, różne trudne emocje i myśli w głowie.

Łatwo wtedy o oceny, oskarżenia, krytykę, ironię (nawet sarkazm) i generalizowanie. To z kolei pogłębia różnice. Buduje barierę nieporozumienia.

KAŻDY TEGO DOŚWIADCZA

Co mogą oznaczać trudne komunikaty i zachowania?

Te wszystkie sygnały mogą być nie tylko powodem oddalania się od siebie, ale też mogą być nieudolnym niezaproszeniem do kontaktu:

  • „Zobacz mnie!”
  • „Zrozum mnie!”
  • „Nie widzisz, jakie to dla mnie trudne?”
  • „Nie wiem, co mam Ci powiedzieć, chcę się ochronić.”
  • „Boję się.”
  • „To dla mnie ważne! Chcę zadbać o to, jak tylko mogę.”
  • „Trudno mi.”

Zauważenie tego, to już początek. To naprawdę dużo, bo to pomaga nam widzieć inną interpretację, inną historię słów i zachowań, nie tylko taką, która jest przeciw nam, ma nam zaszkodzić.

Skarby do odkrycia w konfliktach

Trudne rozmowy mogą być okazją do odkrywania między innymi:

  • Intencji swojej i innych osób, ważnych potrzeb, rzeczy, osób, idei, o które bardzo się troszczymy,
  • Wzajemnego zrozumienia, które łączy, buduje relację, daje poczucie wspólnoty, wsparcia, zaufania i bliskości,
  • Rozwiązań, które będą odpowiedzią na trudności różnych osób i będą zaspokajać różne potrzeby,
  • Możliwości rozwoju osobistego i w relacji.

Narzędzia do efektywnej komunikacji

Jak teraz przejść od zauważania tego do celu? Sprawdza się ogólny schemat:

  1. Doprecyzowywanie własnej intencji: Przed rozpoczęciem rozmowy warto zastanowić się, co chcemy osiągnąć i jak możemy to komunikować w sposób jasny i konstruktywny. Pomaga też pochylanie się nad intencją innych osób w tej sytuacji.
  2. Empatyczne słuchanie: To między innymi słuchanie bez przerywania i z przerywaniem, zadawanie pytań i doprecyzowywanie znaczeń pomagają lepiej zrozumieć drugą osobę i jej perspektywę.
  3. Mówienie o swojej perspektywie i potrzebach: Mówienie o sobie, zamiast o drugiej osobie, unikanie ocen i pouczania, a skupienie się na własnych uczuciach i potrzebach. To ułatwia budowanie mostów porozumienia.
  4. Szukanie inkluzywnych rozwiązań: Sprawdzanie, jakie intencje i potrzeby leżą pod proponowanymi rozwiązaniami, czego ważnego nie uwzględniają, jak można je modyfikować i jakiego wsparcia potrzeba, żeby mogły zostać zrealizowane. Wspólne znajdowanie rozwiązań, które uwzględniają potrzeby wszystkich stron, sprawia, że każda osoba jest bardziej zaangażowana w ich realizację.
  5. Podsumowywanie: Zauważanie sukcesów i obszarów do poprawy, oraz wyciąganie wniosków na przyszłość.

Te narzędzia mogą być kluczowe w codziennych sytuacjach konfliktowych, zarówno w życiu prywatnym, jak i zawodowym. Dzięki nim trudne rozmowy mogą stać się mniej stresujące i bardziej konstruktywne.

Karty "Jak się dogadać?" – Twoje wsparcie w trudnych rozmowach

Jeśli chcesz pogłębić swoją wiedzę i umiejętności w zakresie efektywnej komunikacji, moje karty „Jak się dogadać?” będą doskonałym narzędziem. Zawierają aż 44 różne narzędzia, które pomogą Ci lepiej radzić sobie w sytuacjach konfliktowych. Na każdej karcie opisałam intencję narzędzia, kontekst jego wykorzystania, konkretną instrukcję, jak go użyć, praktyczne przykłady zdań i pytań, by wprowadzić narzędzie do rozmowy.

Ten post powstał w oparciu o newsletter, który wysłałam do mojej grupy osób subskrybujących 3 miesiące przed datą publikacji na tej stronie.
Z treści usunęłam informacje o aktualnych projektach, promocjach, darmowych materiałach do pobrania.

Bądź na bieżąco i zapisz się na newsletter

I pobierz darmowy 1-stronicowy materiał „10 wskazówek pomocnych w rozwiązywaniu konfliktów i skutecznej komunikacji”.

Scroll to Top