Ten wpis jest aktualizowany. Co tydzień dodaję nowe hasło.
"A" jak...
Autoregulacja
Autoregulacja to sposób, w jaki organizm radzi sobie z trudnościami, dążąc do równowagi.
Konflikt to wymagająca sytuacja. Im bardziej jesteśmy w równowadze, tym mamy więcej narzędzi do radzenia sobie z nim. W równowadze łatwo jest słuchać innych, wyrażać własne myśli, szukać nowych, kreatywnych rozwiązań.
Im bardziej umiemy się regulować, tym łatwiej nam radzić sobie z konfliktami.
Dobrze jest wiedzieć:
- co wspiera nasz stan równowagi (np. odpoczynek, sen, regularne posiłki, sport, bezpieczne relacje z innymi ludźmi…)
- co powoduje, że wychodzimy z tego stanu (np. hałas, ciśnienie na szybkie rozwiązania, podniesiony głos, trudne myśli o bałaganie w przestrzeni…)
- co pomaga nam tam wracać (np. zatrzymanie się w rozmowie, rozmowa z kimś spoza konfliktu, chwila w odosobnieniu, ciepłe picie…)
Budowanie kompetencji komunikacyjnych pozwala nam dłużej pozostać w stanie równowagi i dzięki temu lepiej radzić sobie w sytuacjach konfliktowych.
"B" jak...
Bezpieczeństwo
Poczucie bezpieczeństwa to stan, w którym czujemy się bezpiecznie, jest nam dobrze ze sobą, z innymi ludźmi, w jakiejś sytuacji, miejscu.
Poczucie bezpieczeństwa w konflikcie wpływa na to, w jaki sposób odbieramy daną sytuację, jakie mamy o niej myśli i jak się komunikujemy. Im bezpieczniej się czujemy, tym łatwiej nam zachować stan równowagi. Tym łatwiej być sobą, otwierać się i szczerze mówić o sobie, również o tym, co jest trudne. Łatwiej ciekawić się inną perspektywą niż własna.
Brak poczucia bezpieczeństwa daje moc myślom o sobie sam_, innych czy o sytuacji sugerującym zagrożenie. To z kolei mobilizuje działania: do ochrony, obrony, atakowania, ucieczki czy unikania trudnych sytuacji, bądź wdrażania szybkich rozwiązań.
Gdy dostrzegamy zbyt duże zagrożenie, lub nie mamy pomysłu jak sobie z nim poradzić (np. bez wpadania w złość), zamrażamy się.
Przyjrzyj się, co wpływa na Twoje poczucie bezpieczeństwa.
- jakie są czynniki związane z Twoim ciałem i stanem psychofizycznym? (stan wypoczęcia, dobre skojarzenia…)
- jakie są czynniki zewnętrzne? (stałość zatrudnienia, dobre doświadczenia z podobnych sytuacji z innymi ludźmi, wspierające relacje…)
Jak możesz wspierać swoje poczucie bezpieczeństwa?
"C" jak...
Ciekawość
Ciekawość to dążenie, by poznać, zrozumieć coś nowego, chęć odkrywania. Zachęca nas do odkrywania.
Ciekawość w konflikcie wspiera rozumienie perspektywy innej osoby i doprecyzowanie swojej. Wspiera dążenie do zrozumienia, dlaczego coś wybiera(m), szanując decyzje każdej ze stron, zamiast oceniania ich. Bo każdy wybiera najlepiej, jakie może w danym momencie. Bo różnimy się i doświadczamy świata inaczej.
Ciekawości w konflikcie pomagają:
- postawa niewiedzy,
- bycie w równowadze,
- pytania,
- słuchanie by zrozumieć,
- chwile zastanowienia i spokojny oddech,
- przerwy na odzyskiwanie równowagi, uspokojenie emocji…
Ciekawość to brak pewności z nutką ekscytacji.
W konflikcie możesz się ciekawić poprzez pytania:
- z czym mi/innej osobie jest trudno?
- dlaczego to dla mnie/niej/niego ważne?
- na czym mi/jej/jemu zależy?
- czego nie rozumie(m)?
- czego się boję/boi?
- co konkretnie wydarzyło się w sytuacji (fakty), którą tak różnie widzimy?
- jak mogę wesprzeć siebie?
- jak mogę wesprzeć drugą osobę i czy chcę to zrobić?
- czy chcę wesprzeć tę drugą osobę i czy mam na to zasoby?
- czego możemy spróbować, żeby każdej ze stron było łatwiej?
"D" jak...
Ciekawość
Dialog to proces, w którym osoby uczestniczące rozmawiają: naprzemiennie mówią i słuchają siebie nawzajem, zadają sobie pytania, poszukując wspólnego zrozumienia danego zagadnienia. Celem dialogu jest dzielenie się: informacjami, obserwacjami, obawami, itd.
Wchodzenie w dialog to jedna z pięciu strategii działania w konflikcie (pozostałe: stawianie na swoim, podporządkowywanie się, kompromis, unikanie).
Wchodzenie w dialog w konflikcie umożliwia m.in.:
- rozszerzenie własnego punktu widzenia o perspektywy innych stron,
- odkrywanie potrzeb różnych osób,,
- konstruowanie trafniejszych rozwiązań (uwzględniających więcej potrzeb.
Wchodzenie w dialog to jedna z pięciu strategii działania w konflikcie.
Pozostałe to:
- stawianie na swoim,
- podporządkowywanie się,
- kompromis,
- unikanie.
Dialog w konflikcie wymaga często sporo energii, czasu. Wiąże się też z dyskomfortem “bycia po tej drugiej stronie”, tj. słuchania z uwagą o perspektywie innej niż własna. Dialog jest inwestycją w relacje, bo umożliwia uwzględnienie potrzeb wszystkich zaangażowanych osób.