Alfabet konfliktu

Ten wpis jest aktualizowany. Co tydzień dodaję nowe hasło.

"A" jak...

Autoregulacja

Autoregulacja to sposób, w jaki organizm radzi sobie z trudnościami, dążąc do równowagi.

Konflikt to wymagająca sytuacja. Im bardziej jesteśmy w równowadze, tym mamy więcej narzędzi do radzenia sobie z nim. W równowadze łatwo jest słuchać innych, wyrażać własne myśli, szukać nowych, kreatywnych rozwiązań.

Im bardziej umiemy się regulować, tym łatwiej nam radzić sobie z konfliktami. 

Dobrze jest wiedzieć:

  • co wspiera nasz stan równowagi (np. odpoczynek, sen, regularne posiłki, sport, bezpieczne relacje z innymi ludźmi…) 
  • co powoduje, że wychodzimy z tego stanu (np. hałas, ciśnienie na szybkie rozwiązania, podniesiony głos, trudne myśli o bałaganie w przestrzeni…)
  • co pomaga nam tam wracać (np. zatrzymanie się w rozmowie, rozmowa z kimś spoza konfliktu, chwila w odosobnieniu, ciepłe picie…)

Budowanie kompetencji komunikacyjnych pozwala nam dłużej pozostać w stanie równowagi i dzięki temu lepiej radzić sobie w sytuacjach konfliktowych.

"B" jak...

Bezpieczeństwo

Poczucie bezpieczeństwa to stan, w którym czujemy się bezpiecznie, jest nam dobrze ze sobą, z innymi ludźmi, w jakiejś sytuacji, miejscu. 

Poczucie bezpieczeństwa w konflikcie wpływa na to, w jaki sposób odbieramy daną sytuację, jakie mamy o niej myśli i jak się komunikujemy. Im bezpieczniej się czujemy, tym łatwiej nam zachować stan równowagi. Tym łatwiej być sobą, otwierać się i szczerze mówić o sobie, również o tym, co jest trudne. Łatwiej ciekawić się inną perspektywą niż własna. 

 

Brak poczucia bezpieczeństwa daje moc myślom o sobie sam_, innych czy o sytuacji sugerującym zagrożenie. To z kolei mobilizuje działania: do ochrony, obrony, atakowania, ucieczki czy unikania trudnych sytuacji, bądź wdrażania szybkich rozwiązań. 

Gdy dostrzegamy zbyt duże zagrożenie, lub nie mamy pomysłu jak sobie z nim poradzić (np. bez wpadania w złość), zamrażamy się.

 

Przyjrzyj się, co wpływa na Twoje poczucie bezpieczeństwa.

  • jakie są czynniki związane z Twoim ciałem i stanem psychofizycznym? (stan wypoczęcia, dobre skojarzenia…)
  • jakie są czynniki zewnętrzne? (stałość zatrudnienia, dobre doświadczenia z podobnych sytuacji z innymi ludźmi, wspierające relacje…)

 

Jak możesz wspierać swoje poczucie bezpieczeństwa?

"C" jak...

Ciekawość

Ciekawość to dążenie, by poznać, zrozumieć coś nowego, chęć odkrywania. Zachęca nas do odkrywania.

Ciekawość w konflikcie wspiera rozumienie perspektywy innej osoby i doprecyzowanie swojej. Wspiera dążenie do zrozumienia, dlaczego coś wybiera(m), szanując decyzje każdej ze stron, zamiast oceniania ich. Bo każdy wybiera najlepiej, jakie może w danym momencie. Bo różnimy się i doświadczamy świata inaczej.

Ciekawości w konflikcie pomagają: 

  • postawa niewiedzy,
  • bycie w równowadze,
  • pytania,
  • słuchanie by zrozumieć,
  • chwile zastanowienia i spokojny oddech,
  • przerwy na odzyskiwanie równowagi, uspokojenie emocji…

Ciekawość to brak pewności z nutką ekscytacji. 

W konflikcie możesz się ciekawić poprzez pytania:

  • z czym mi/innej osobie jest trudno?
  • dlaczego to dla mnie/niej/niego ważne?
  • na czym mi/jej/jemu zależy?
  • czego nie rozumie(m)?
  • czego się boję/boi?
  • co konkretnie wydarzyło się w sytuacji (fakty), którą tak różnie widzimy?
  • jak mogę wesprzeć siebie?
  • jak mogę wesprzeć drugą osobę i czy chcę to zrobić?
  • czy chcę wesprzeć tę drugą osobę i czy mam na to zasoby?
  • czego możemy spróbować, żeby każdej ze stron było łatwiej?

"D" jak...

Ciekawość

Dialog to proces, w którym osoby uczestniczące rozmawiają: naprzemiennie mówią i słuchają siebie nawzajem, zadają sobie pytania, poszukując wspólnego zrozumienia danego zagadnienia. Celem dialogu jest dzielenie się: informacjami, obserwacjami, obawami, itd.

 

Wchodzenie w dialog to jedna z pięciu strategii działania w konflikcie (pozostałe: stawianie na swoim, podporządkowywanie się, kompromis, unikanie).

 

Wchodzenie w dialog w konflikcie umożliwia m.in.:

  • rozszerzenie własnego punktu widzenia o perspektywy innych stron,
  • odkrywanie potrzeb różnych osób,,
  • konstruowanie trafniejszych rozwiązań (uwzględniających więcej potrzeb.



Wchodzenie w dialog to jedna z pięciu strategii działania w konflikcie.

Pozostałe to:

  • stawianie na swoim,
  • podporządkowywanie się,
  • kompromis,
  • unikanie.

 

Dialog w konflikcie wymaga często sporo energii, czasu. Wiąże się też z dyskomfortem “bycia po tej drugiej stronie”, tj. słuchania z uwagą o perspektywie innej niż własna. Dialog jest inwestycją w relacje, bo umożliwia uwzględnienie potrzeb wszystkich zaangażowanych osób.

"E" jak...

Scroll to Top